Paus och äventyr! Nästa år seglar jag till saltare vatten.

I tio år har jag drivit Vind o Vatten, och det har gått bättre och bättre för varje år, och varit allt roligare. Men det finns något jag har drömt om i tre gånger så lång tid. Ända sedan jag seglade Stockholm-Västindien som gast på en svensk båt för trettio år sedan, har jag drömt om att göra en längre segling på egen köl. En seglarvän gav mig en tunn röd lina och sa: “Behåll din röda tråd!”, syftande på att jag redan då uttryckte den längtan efter att långsegla med egen båt. Och nu drar det ihop sig! Mer än halva mitt liv har förflutit sedan dess och jag har insett att om jag inte tar den här chansen så kommer jag att ångra mig i hela livet. Jag har den båt jag behöver för ändamålet, hon har under ett par års tid fått ytterligare utrustning för att klara en segling i saltare vatten, och själv har jag förberett mig på många olika sätt för resan.

Så nästa sommar kommer det inte att bli några kurser, inga charter, inga företagsseglingar och inga kvällsseglingar. Ingen svensk skärgård, utan en avfärd i slutet av maj, kanske med nonstop segling till Bornholm och därefter så snart som möjligt kurs mot Norge och vidare mot Shetland. Med på färden är vänner och några tidigare gäster, och vissa sträckor ska jag segla själv. Syftet med resan är att, under en lite längre tid få leva det där enkla livet ombord som jag längtar så mycket efter –  att leva min längtan helt enkelt.

Jag räknar med att komma tillbaka till hösten 2017, så sommaren 2018 är jag sannolikt igång igen med charter, kurser och upplevelseseglingar i skärgården. Och med en massa berättelser från Nordsjön och Atlanten och dess öar. Under säsongen 2017 håller Roland ställningarna genom att genomföra en del dagseglingar med sin Arcona 36 under för- och eftersäsong.

Just nu, så här mitt i kalla mörka hösten och med julen i kikaren tänker jag på hur jag ska bygga in min nya autopilot och hur kättingen ska dras ner i kölsvinet för att inte tynga ner fören för mycket. Jag hämtar snart ett nytt storsegel från UK Syversen, det gamla har slitits hårt under tio år med Vind o Vattens alla seglingar. Jag får energi av att arbeta hårt med båten, och jag längtar efter att få segla låååångt på havet. Dag efter dag efter dag. Och alla pengar jag tjänar på seglingen och på mitt vinterjobb som konstkonsult slänger jag bokstavligen och med glädje i sjön.

För att kunna segla så där långt och länge på havet och slippa styra hela tiden, har jag skaffat både en elektrisk autopilot och ett vindroder, som inte behöver någon ström utan styr båten efter vindriktningen. Jag räknar med att segla en del sträckor ensam och då kan det vara skönt att ha en säker extra rorsman. Annat som båten utrustats med, och som provats ut under sommarens charterseglingar, är radar, plotter, uppdaterad säkerhetsutrustning och rejälare mantåg och sprayhood. Benn´s riggverkstad har tillverkat en ny bom som gör att det går att reva storseglet från sittbrunnen, en viktig säkerhetsaspekt när sjön går hög. Det känns lättare och säkrare att segla, och allt det här kommer vara till god nytta under lång tid och underlätta även för mina gäster i framtiden.

Tiden känns som en faktor som rinner fort. Det är nu knappt sex månader till avfärd. Jag lämnar Dalarö senast 25 maj och räknar med att vara tillbaka omkring 31 augusti. Jag hoppas ni är många som vill följa mig genom denna blogg, som härmed kommer uppdateras lite oftare. Jag börjar nu, med att berätta om förberedelserna. Så även om jag inte kommer att erbjuda några seglingar i skärgården nästa säsong hoppas jag att ni är många som får lite glädje av att följa mina äventyr.

När jag seglade över Atlanten för trettio år sedan väntade jag spänt på brev hemifrån som fanns att hämta poste restante på Barbados. Just nu följer jag en annan vän som seglar över Atlanten, genom att skriva mail via satellitsändare, en sk YB-tracker.  Själv har jag skaffat en satellittelefon som kommer fungera på liknande sätt. Det är länge sedan det fanns öde tysta platser på jorden. Jag vill ändå göra ett försök att få uppleva havets villkor. För därute är vi alla små under himlavalvet.


«

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *